-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35065 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

ديدگاه علماي اسلام دربارة عصمت انبياء در اعمال و رفتار چيست؟
علامه مجلسي مي گويد در مورد عصمت انبياء در اعمال و رفتار پنج قول وجود دارد



1ـ عقيده شيعه اماميه بر اين است كه هيچ گونه گناهي نه كبيره نه صغيره، نه عمداً، نه از روي فراموشي و خطا، از آنها سر نمي زند، تنها كسي كه در اين مسأله (فقط در يك مورد) مخالفت كرده است شيخ صدوق و استادش محمد بن حسن بن وليد است كه گفته اند مانعي ندارد كه خداوند فراموشي را بر پيامبرش در پاره اي از افعال مسلط سازد، نه فراموشي از ناحيه شيطان و همين معني ر ا درباره ائمة طاهرين نيز گفته‎اند.



2ـ اكثر «معتزله» بر اين عقيده اند كه گناه كبيره از آنها سر نميزند، ولي گناهان صغيره‎اي كه باعث نفرت مردم نشود و نشانه پستي نباشد ممكن است از آنان سر زدند!



3ـ « ابو علي جبائي» كه يكي از متكلمان معتزله و از پيشوايان آنها است، معتقد بود كه انبياء مرتكب كبيره يا صغيره از روي عمد نمي شوند، ولي به خاطر اشتباه و سهو ممكن است از آنها سر بزند.



4ـ «نَظّام» كه او هم از علماي معروف معتزله در عهد بني عباس است و جمعي ديگر عقيده داشتند، آنها هيچگونه گناهي جز از روي سهو و خطا انجام نمي‎دهند، ولي در مقابل سهو و خطا مسئولند، چرا كه داراي قوت معرفت و علو رتبه و قدرت بر حفظ خويشتن نسبت به اين امور مي باشند!



5 ـ گروهي از«حشويه» (اخباريين اهل سنت) عقيده داشتند كه هرگونه كبيره و صغيره اي عمداً و خطاءً ممكن است از آنها سرزند (ولي معلوم نيست در حال حاضر كسي از آنان طرفدار اين مذهب باشد).



اما حق اين است كه انبياء به طور كامل معصومند، هم از گناه چه عمدي باشد چه سهوي، چه كبيره باشد چه صغيره، چه قبل از «بلوغ»و «نبوت» باشد چه بعد از آ ن و هم در برابر خطا خواه در اعتقاد باشد، يا تبليغ نبوت و اداء رسالت ، يا بيان احكام ، و يا غير آن.



اين اعتقاد علماي شيعه است، عقيده اصحاب ما پاك بودن انبياء(ع) و ائمه اهلبيت (ع) از هرگونه گناه و نشانه هاي پستي و نقائص اخلاقي قبل از نبوت و بعد از نبوت است و دليل آن روايات ائمة هدي است كه به طور قطع و از طريق اجماع اصحاب و روايات كثيره ثابت شده است، تا آنجا كه اين عقيده از ضروريات مذهب اماميه شمرده مي شود»



با اين حال عجيب است كه بعضي از دشمنان شيعه در كلمات خود مطالبي را به آنها نسبت داده‎اند كه از آن بيزارند، مثلاً گفته‎اند شيعه جايز مي داند انبياء به هنگام ترس جان از روي تقيه اظهار كفر كنند! سپس حملات سنگين خود را متوجه اين عقيده كرده اند!.



در حالي كه هيچ يك از علماي اماميه كمترين سخني در اين زمينه نگفته‎اند و چه خوب بود اين گوينده لااقل نام يك نفر، يا يك كتاب را مي برد كه چنين عقيده اي در آن اظهار شده باشد و به گفته مرحوم «علامه مظفر» اين سخن يك دروغ آشكار است و شايد سبب نسبت اين، آن باشد كه اعتقاد شيعه را در مورد تقيه پايه اي براي استنباط غلط قرار داده اند، حال آنكه اظهار كفر و حتي كمتر از آن براي پيامبران درهيچ حال جايز نيست، هر چند جان مقدس آنها در اين راه از دست برود و قرباني دين و آئين خود شوند.



ولي تقيّه مانند آنچه از پيامبر اسلام (ص) در مسأله هجرت واقع شد كه به طور پنهاني از مكه خارج گشت و از بيراهه به سوي مدينه رسيد (تقيه عملي) مانعي ندارد و اين ربطي به آنچه گفته اند ندارد.








پيام قرآن ج 7


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.